چانه زنی
 
 

چندروز پیش ایمیلی دریافت کردم که از من خواسته شده بود درمورد چانه زدن در ایران توضیح دهم در نگاه اول کمی تعجب کردم اما وقتی بیشتر فکر کردم دیدم یکی از اصلی ترین اهداف سفر خرید کردن پس وقتی با چانه زدن و تخفیف گرفتن همراه باشدلذت سفر را صد چندان می کند چانه زنی در ایران یک سنت قدیمی است که مانند سایر فرهنگ و سنن گذشتگان سفارش در ایجاد رابطه دوستی و تجارتی لذت بخش دارد اما چانه زنی هم مثل سایر موارد تجارت تکنیک و قوانینی دارد . یکی از این قوانین قانون 50% است

 
 
 
 


قانون 50%
در قانون 50 درصد هر نرخی که مغازه دار میگوید مشتری نصف آن را پیشنهاد می دهد ابتدا کمی مغازه دار را مایوس می کند و اینبار او پیشنهاد میدهد و مرحله آخر اینکه شما مبلغ مورد نظرتان را گفته که نه حرف شما باشد نه حرف مغازه دار این نرخ معمولا به نرخ مغازه دار نزدیک تر است این قانون کاربرد زیادی داشته تا اینکه کم کم با ایجاد یک فرمول بهتر یعنی تست در چند ثانیه این قانون منسوخ شد قانون روانشناسی ( تست در چند ثانیه ) در بسیاری از کشور ها وقتی کالای خاصی را خریداری می کنید قیمت تعیین شده ای وجود ندارد و مغازه دار بر اساس فاکتور های خاصی نرخ تعیین میکند مثلا از شما میپرسد اهل کجا هستید یا شغل شما چیست پاسخ شما به این سوالات تا حدودی تعیین کننده نرخ کالاست مثلا این شیوه در تایلند و هند مراکش حتی در بازار بزرگ تهران نیز بسیار کاربردیست بنابراین اگر قیمت واقعی یک فرش ایرانی 400 دلار باشد مغازه دار با توجه به پاسخ سوالات شما نرخ را تعیین میکند مثلا ابتدابا 700 دلار شروع می کندو کم کم به نرخ مورد نظر می رسد پیروزی در این روش به هوش شما بستگی دارد البته باید متذکر شوم که نرخ کالا در فروشگاههای زنجیره ای یا مالها و مراکز خرید بزرگ نرخ از پیش تعیین شده بوده و معمولا چانه زنی جواب نخواهد داد .حالا من چند تجربه شخصی ام رادراختیار شما قرار می دهم:

 
 
 
 

1.ابتداقیمت کالای موردنظرتان را در چند مغازه دیگر هم بپرسیدتا نرخ حدودی آن مشخص شود بعدبا توجه به عدد موردنظرتان از ارزان ترین مغازه خرید کنید 2.قانون دور شدن از صحنه در این مرحله درمورد قیمتی که فکر میکنید منصفانه است تصمیم بگیرید و آن را پیشنهاد دهید اگر مغازه دار موافقت نکرد تشکر کرده و از آنجا دورشوید اگر قیمت پیشنهادی شما به نرخ اصلی نزدیک باشد قطعا فروشنده شمارا فراخوانده و با شما توافق می کند 3.برانگیختن حس رقابت در فروشنده باید به او بگویید که نرخ این کالا در فروشگاه های دیگر چند بوده و چه نرخی برای شما مناسب است البته در این روش همیشه صادق باشید چون فروشنده ها همیشه از قیمت های رقبای خود آگاهی دارند

 
 
 
 


چند نکته درباره ی چانه زنی:
-هرقیمتی ارزش چانه زدن را نداردمثلا برای چند سنت یا چند دلار چانه نزنید درهرصورت این شغل و معیشت آنهاست و ما به عنوان مسافر مهمان کشور یا شهر آنها هستیم پس رعایت حقوق میزبان لازم است. -دربسیاری از کشورها چانه زنی یک نوع تجارت است نه فقط قسمتی از هدف گردشگران پس باید همیشه به شکلی مودبانه رفتار شود -آستانه تحمل فروشنده را در نظر بگیرید قطعا با جنجال و دعوا او به شما چیزی نخواهد فروخت. -احساس صمیمیت و دوستی به دور از استفاده از جاذبه های جنسیتی یا التماس کردن چانه زنی نوعی استغاده از قدرت مذاکره شماست.

 
 

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد رای:

بدون رای تا کنون اولین کسی باشید که این پست را رتبه بندی می کند

 
 
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همسفر گرامي
با توجه به شيوع ويروس كرونا
لطفا جهت اطلاع از نرخ پكيج ها تا اطلاع ثانوي با شركت تماس حاصل فرماييد