طب سنتی ایران در برابر ویروس کرونا
 
 
تاریخچه‌ ی طب سنتی ایران، به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌ گردد. طب سنتی ایرانی، یک مکتب طبی کامل و پویا است که جهان را به عنوان نظام احسن می ‌نگرد و پزشک را به واسطه‌ ی شناخت و آگاهی و تسلط بر علوم مختلف و درک صحیح او از جهان هستی حکیم نامیده است. طبق گفته‌ ی سیریل الگود مورخ پزشکی«طب سنتی در ایران قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را که طب یونانی نامیده شده، به یونانیان تعلیم دادند ». برخی طب سنتی ایرانی را پیشگاه طب سنتی در جهان می‌دانند. دیدگاه طب سنتی ایرانی سلامت ‌محور بوده و بنابراین حفظ سلامت مقدم بر درمان است و توجه به روش زندگی و تأمین هوای سالم، تغذیه‌ی درست، فعالیت و استراحت کافی و تعادل حالات روحی – روانی شعار طب سنتی ایران است و با توجه به قدرت معجزه گر گیاهان دارویی5 در طول سالیان متمادی جهت درمان و بازیابی سلامت بیماران تلاش نموده اند. ستارگان طب سنتی ایرانی مانند ابن سینا، رازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاه‌های طب در غرب و شرق را بر عهده داشتند
 
 
 
 

منطق علمی در طب سنتی ایرانی
اصول روش تغذیه در مکتب طب سنتی ایران بر یک جمله استوار است: هر فرد لازم است که تغذیه‌ای مخصوص به خود و براساس مشخصات فردی خود داشته باشد. طب سنتی ایرانی بر پیشگیری از بیماری‌ها با آموزش روش صحیح زندگی تأکید دارد و پزشک موفق را پزشکی می‌داند که سلامتی جامعه را حفظ نماید و خود به خود با این تدبیر تعداد بیماران و مصرف دارو کاهش خواهد یافت. مزاج، پایه و اساس طب سنتی ایران است. پزشکان قدیم در شناختن مزاج‌ تبحر داشتند، دخالت وضع مزاجی را در هر یک از بیماری‌ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان کلیه‌ی بیماری‌ها را توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند. با این رویکرد، طب سنتی ایران، انواع بیماری‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند
 
 
 
 

آموزه های طب ایرانی در مقابله با ویروس کرونا میدانیم که در پیشگیری، کنترل، و درمان بیماری ناشی از ویروس کورونا و هر بیماری عفونی دیگر، توجه به سه عامل مهم است:
الف. عامل مهاجم (ویروس) ب. میزبان(انسان) ج. محیط
 
 
 
 
ما در این دستور عمل بنا به دیدگاه حکیمان و طبیبان کهن، بیش از هر چیز بهبود شرایط میزبان را در نظر داریم تا امکان و استعداد ابتلا را کاهش دهیم؛ و بدین مقصود بایسته است که به این امور توجه کنیم - تقویت اعضای حیاتی بدن مغز، قلب، کبد و نیروهای عالی آنها، و حفظ کارمایه ها و بنمایه های اصلی در عملکردهای زیستی حرارت غریزی و رطوبت غریزی - تقویت اعضای دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی، و اعضایی که با آنها عملکرد همگرا دارند. این تقویت هم شامل تقویت عملکرد و هم افزایش توان دفاعی و محافظتی است - حفظ اعتدال مزاج شخصی: هر فرد تندرست با هر مزاجی، در شرایط بهینۀ شخصی خود قرار دارد و باید این اعتدال را حفظ کند و به تقویت مزاج مادرزادی بپردازد. بنابراین توصیه به مصرف گرمی بخشهای قوی و شدید را مجاز نمیدانیم و حتی برای سالمندان سردمزاج نیز هر گیاه دارویی1 گرمیبخش را پیشنهاد نمیکنیم
 
 
 
 
- تعدیل شرایط ناهنجار بدنی اعم از سوءمزاجهایی که ممکن است خطر ابتلا و شدت بیماری را افزایش دهند. این امر در مورد مبتلایان پرفشاری خون، مشکلات قلبی، بیماریهای تنفسی، و دیابت مهمتر است. در این دستور عمل به پاکسازیهای ملایمی اشاره خواهیم کرد که منجر به ضعف نشوند و قوای بدنی را دچار آشفتگی ناگهانی نکنند. آرامش و آسایش، و توجه به دل و جان همه میدانیم که حالات ذهنی و هیجانی مانند ترس، نگرانی، بیتابی، و اندوه شدید عملکردهای طبیعی دستگاه عصبی، غدد درونریز، و سیستم ایمنی ما را دچار آشوب میکنند برای افزایش پایداری عملکردهای سیستم ایمنی، غدد، و اعصاب نخست باید اطّلاعات ورودی به ذهن و حواس را مدیریت کنیم. اگر پیوسته و پیاپی، چشم و گوشمان به گوشی همراه یا دیگر رسانه ها باشد، وجستوجویمان مدام درگیر شایعات نادرست و حتی اخبار درست باشد وجودمان از وحشت و بیم لبریز میشود و در پی آن هماهنگی این دستگاهها برای فراهم کردن تاب آوری و مقاومت بدن به هم میریزد که نتیجۀ آن کاهش سطح ایمنی بدن است. امر بسیار مهم دیگر در افزایش این تاب آوری، تنظیم زمان خواب و بهبود کیفیت خواب است. مهمترین مقوی محور سیتم عصبی با سیستم ایمنی، خواب به وقت و آرام است. بنابراین آموزه های بهداشت خواب را جدی بگیرید
 
 
 
 
اکنون بهترین فرصت برای همنشینی با خودمان و خانواده است و میتوانیم با این کارهای ساده، تشویش را به آسایش بدل کنیم  مطالعۀ آثار ادبی بزرگان ادب فارسی مثل شاهنامه و دیوان حافظ،  تماشای فیلمهای مستند جذاب و سینمای کمدی،  پرداختن به سرگرمیها و بازیهای خانگی،  گوش دادن موسیقی های آرامشبخش از جمله موسیقی سنتی ایرانی ،  انجام تمرینهای تنفسی و تن آرامی
 
 
 
 

توصیه های عمومی
چنانکه گفته شد شستشوی مکرّر دست و صورت، دستکم پنج نوبت در شبانه روز، ضروری است. پاک نگاهداشتنِ بینی از طریق کاهش تعداد ویروس احتمالی در مسیرهای تنفسی، خطر ابتلا را کاهش میدهد. پیشنهاد میکنیم که افراد سالم روزی 9 تا 9 بار آب ولرم یا دمکردۀ رقیق بابونه را از راه بینی بالا کشیده استنشاق و پس از چند ثانیه بینی را با فشار ملایم تخلیه کنند. توصیه های بوییدنی و عملی • برای کاهش اضطراب و بیتابی، ضمن انجام دم و بازدم عمیق، بوهای طبیعی و خنک مقوی قلب و مغز مانند بوی پرتقال، به، لیمو، و خیار شُسته ببویید. حواستان باشد که این میوهها را فرد مشکوک به ابتلا لمس نکرده یا نبوییده باشد احساس کم هواییِ اضطرابی همچنین میتوانید قدری گلاب سرد در افشانه ریخته و در هنگام به گردن و سینه بپاشید
 
 

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

 
 
 

دیدگاه ها بسته شده است

همسفر گرامي
با توجه به شيوع ويروس كرونا
لطفا جهت اطلاع از نرخ پكيج ها تا اطلاع ثانوي با شركت تماس حاصل فرماييد